Identiteit


‘Iedereen draagt zijn steentje bij’

‘Bij ons op school beginnen we iedere dag met een verhaal en een christelijk lied. We praten samen over thema’s als vertrouwen, erbij horen, bang zijn, liefde en omgaan met elkaar. We lezen uit de (prenten)bijbel en zorgen ervoor dat de verhalen aansluiten op de belevingswereld van de kinderen’, vertelt kleuterleerkracht Josien Bouma.

Vragen stellen

‘We maken gebruik van de methode Kind op Maandag. In de kleutergroepen vertel ik over de avonturen van Mies en Max. Hierbij maak ik gebruik van twee handpoppen. Het is leuk om te zien hoe de kleuters opgaan in het verhaal en enthousiast op elkaar reageren. Soms stellen ze me de leukste vragen, zoals: ‘Heeft Jezus ook een spijkerbroek aan?’, zegt Josien enthousiast.

Ieder kind is anders

‘Ik vind het belangrijk om kinderen te leren wat de betekenis is van de naam van onze school. Ik maak dan een bouwwerkje van blokjes en haal er een blokje tussenuit. Het bouwwerk valt in elkaar. Ik vertel hen het belang van een hoeksteen en leg uit dat alle stenen belangrijk zijn. Samen vormen ze een stevig bouwwerk. Zo is het ook bij kinderen. Ieder kind is een uniek geschenk van God. God houdt van ons allemaal.’

Schoolkerkdienst

‘Eén van de hoogtepunten van het jaar is de schoolkerkdienst. Deze kerkdienst organiseren we in samenwerking met de kerk in het dorp. De leerkrachten en kinderen maken de dienst samen met de predikant en dat maakt het juist zo mooi. Een week voor de dienst vertelt de predikant in alle klassen iets over het thema. En hij vraagt de kinderen of ze mee willen denken waarvoor hij tijdens de dienst kan bidden.’

Een echte band!

‘Kinderen hebben een belangrijke rol tijdens deze kerkdienst en er speelt een echte band! Kinderen van verschillende groepen houden een schriftlezing, steken een kaars aan, zingen een lied, dragen gedichten voor, bespelen een instrument en organiseren de collecte. Omdat alle kinderen, broertjes, ouders en opa’s en oma’s niet in de kerk passen, houden we de dienst in de gymzaal van het dorpshuis. Daar hebben we genoeg ruimte.’

Samen op pad

‘Daarnaast organiseren we voor groep 7/8 jaarlijks het kerkenpad. Kinderen van de hoogste groepen bezoeken samen met hun leerkracht verschillende kerken in Nieuweroord en Noordscheschut. In de ene kerk leren ze over het avondmaal, in de andere wordt iets verteld over de doop en weer in een andere kerk laat een dominee ze kerkmuziek horen. Het is een leuk uitje, waarbij kinderen niet alleen de verschillen tussen verschillende kerken en kerkgenootschappen zien, maar vooral de overeenkomsten.’

Welkom

‘Bij ons op school is ieder kind welkom, of je nu wel of niet in God gelooft. Wat we belangrijk vinden is dat kinderen leren elkaar te respecteren. We hebben aandacht voor de christelijke normen en waarden en vieren samen christelijke feestdagen. Iedereen hoort erbij!’

‘We zingen veel!’

- Josien

Lekker veel zingen

‘Zingen doen we ook veel en graag. Niet alleen met Kind op Maandag, ook met YouTube. Dat gebruiken we veel. We geven als leerkrachten op onze eigen manier invulling aan de identiteit van onze school. We zijn christelijk, maar iedereen beleeft het geloof op een andere manier. We respecteren elkaar en laten elkaar in onze waarde. Die vrijheid hebben we. Dit is waardevol en dat geven we door aan onze leerlingen.’

Deel dit artikel