Identiteit


We bieden kinderen een prettige en veilige leeromgeving

Als we respect hebben voor elkaar en verantwoordelijk zijn voor ons eigen handelen, creëren we samen een veilige plek om te leren. ‘Iedereen is welkom op de Weidebloem en je mag zijn wie je bent’, zegt gedragsspecialist (‘praatjuf’) Marian Tijsma.

‘We besteden in onze lessen veel aandacht aan hoe je met elkaar omgaat. Op een positieve manier leren wij kinderen wat we van ze verwachten. We formuleren onze regels en verwachtingen positief. Bijvoorbeeld: ‘Houd handen en voeten bij jezelf’.

Voorspelbaar

‘Positive Behavior Support (PBS) is een schoolbrede aanpak en dat maakt het voor kinderen heel veilig en overzichtelijk. Iedere leerkracht heeft dezelfde regels en gaat daar op dezelfde manier mee om. Deze voorspelbaarheid geeft kinderen een veilig gevoel. Ze weten wat er van hen wordt verwacht.’

Praatjuf

‘Veiligheid, respect en verantwoordelijkheid, dát vinden we belangrijk. Onze mascotte Brun, een knuffelbijtje, staat voor deze waarden en is in de gehele school aanwezig. Als ‘praatjuf’ luister ik naar kinderen die te maken hebben met bijvoorbeeld ziekte, overlijden, faalangst of ruzie.

‘Groeien en bloeien op De Weidebloem’

- Marian

Mascotte Brun

‘Brun helpt daarbij. Als kinderen ruzie hebben gehad, luister ik naar ze en vraag ik ze “Wat had jij anders kunnen doen?” Het is prachtig om te zien hoe kinderen dan bij elkaar komen. ‘Ja, ik had misschien ook wel dit anders kunnen doen…’, hoor ik ze dan tegen elkaar zeggen.

Gelukskoffer

‘Met plezier naar school gaan, gelukkig zijn en niet alleen maar focussen op prestaties. Met onze gelukskoffer staat je ‘ik’ centraal. Ieder kind krijgt deze koffer. Wie ben ik? Wat zijn mijn talenten? En waar droom ik van? Kinderen die helemaal vol zijn van een hobby of sport en daar gepassioneerd over vertellen, prachtig om te zien! Pas als je lekker in je vel zit, gaat het leren je ook makkelijker af.’

Deel dit artikel