Toekomstgericht


‘Rekenen is nog leuker op een chromebook’

Rekenen doen we met behulp van een werkboek en schrift. Maar we rekenen óók digitaal. Zo wordt rekenen nog leuker. Kan een kind moeilijkere stof aan? Of heeft het juist meer ondersteuning nodig? De computer weet het op basis van data en past het automatisch aan. ‘Dit is een mooie manier van werken’, zegt leerkracht Rosanne Kolman van groep 5.

‘Groep 5 werkt sinds het schooljaar 2019/2020 als proef tijdens het rekenen op chromebooks en we zijn zo enthousiast dat we het voor alle groepen willen introduceren. Het sluit namelijk heel erg aan bij het individuele niveau van een kind. Stel, ik behandel verhoudingstabellen en je bent niet zo goed in tafels, de computer weet dat en laat je extra tafels oefenen. Gaat het je juist makkelijk af? Dan word je uitgedaagd om een stapje verder te gaan.’

Schrift op tafel

“Vanaf groep 1 willen we dat onze leerlingen veel ontdekken en vanuit ontdekking leren. De thema’s sluiten aan bij de beleving. We hebben tijdens de rekenles altijd nog een schrift op tafel liggen. Om getallen op een getallenlijn te schrijven, bijvoorbeeld. Papier is handig om dingen inzichtelijk te maken. Tijdens de rekenlessen focussen we ons op één doel, de tafels leren bijvoorbeeld, en daar sluit het programma op de computer op aan. Super handig, want zo houden de kinderen het overzicht.’ gswereld van de kinderen. De themahoek vormt een mooie basis. Van daaruit laat je kinderen nadenken over wat ze willen weten en dus willen leren. Zo leren ze veel meer dan wanneer wij alles van tevoren uitdenken.”

Kleine robot

‘Kinderen maken bij ons al vroeg kennis met computers en tablets. Zo kiezen de kleuters op het digitale keuzebord wat ze gaan doen: tekenen, in de bouwhoek of een puzzel. Met de Bee-Bot, een kleine robot, leren ze spelenderwijs programmeren.’

Mediawijs

‘We kiezen als school heel bewust in welke lessen computers ons kunnen ondersteunen. Ook besteden we aandacht aan mediawijsheid. Groep 7 en 8 doen mee aan de Mediamasters en leren met dit online spel spelenderwijs hoe ze omgaan met bijvoorbeeld WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws.’

‘We kiezen bewust voor computers’

- Rosanne

B(l)oeiend onderwijs

“Vanaf groep 3 kun je kiezen om tijdens het samenwerken op de gang te werken, dan blijft het rustig in de klas. Soms heb je juist die rust nodig en werk je daarom op de gang. In de gang hangen bordjes met stemniveaus. Die gelden voor de hele school. Zo weet je dat je niemand stoort.”

Deel dit artikel