Eigenaarschap


‘Bij PricoH durven we het anders te doen

‘Iedere mening doet ertoe. We durven het anders te doen. In plaats van energie te steken in controleren en beheersen zetten we in op stimuleren, motiveren en fascineren. We geven onze leerkrachten de ruimte en vertrouwen. Als jij ergens in gelooft, waarom zou het dan niet werken?’, zeggen Gerard Janze en Stefan Gijsbertsen.

Gerard is directeur-bestuurder van PricoH. ‘Een prachtige organisatie om voor te werken. Waarom? We leggen de verantwoordelijkheid laag in de organisatie. Op onze scholen komen kinderen tot bloei, maar ook onze leerkrachten krijgen de ruimte om te groeien. In mijn functie ben ik eindverantwoordelijk en een verbinder.’

Stefan is directeur onderwijs en kwaliteit. ‘Oftewel chef lerende organisatie’, lacht hij. ‘Samen met leerkrachten, directeuren, IB’ers en leden van klankbordgroepen proberen we het elke dag beter te doen. In de klas gebeurt het! Daarom loop ik wekelijks mee op een school, proef ik de sfeer en wissel ik samen met het team nieuwe ideeën en inzichten uit. Wil je iets overleggen of je mening delen? Je kunt me gewoon op mijn mobieltje bellen.’

300 collega’s

Gerard: ‘PricoH biedt christelijk basisonderwijs in Hoogeveen. Dit doen we al 170 jaar en hier zijn we trots op! We hebben onze zaken goed op orde en dit merk je aan de rust en stabiliteit binnen de organisatie. Bij ons werken ruim 250 leerkrachten en 20 onderwijsassistenten op 13 verschillende scholen. Alle scholen stellen de ontwikkeling van kinderen in een veilige omgeving centraal. Hoe dit gebeurt, bepaalt iedere school zelf.’ ‘Als de situatie erom vraagt wijken we af van afspraken’, vult Stefan hem aan. ‘En als het bestuur een vraag krijgt van een directeur of leerkracht, dan is ons eerste antwoord meestal “ja”. Daarna kijken we wel hoe. We geloven erin dat leerkrachten hun eigen keuzes kunnen maken en we vertrouwen op hun eigenaarschap en verantwoordelijkheid. Het resultaat? Je werk wordt leuker en het lukt veel vaker om doelen te bereiken.’

Eigenwijs

Stefan: ‘We zijn eigenwijs. We nemen niet alles wat de inspectie ons vraagt voor zoete koek aan. We stellen vragen, zoeken naar alternatieven en leggen uit waarom we andere keuzes maken. We focussen ons niet op de cijfers, maar geven leerkrachten de ruimte.’ ‘Het christelijk geloof is belangrijk. Het stelt écht wat voor. Dat is verweven in onze lessen en de manier waarop we met elkaar omgaan. We lezen uit de bijbel en zingen. Op onze scholen staat eerlijkheid, respect, bescheidenheid en barmhartigheid centraal’, aldus Gerard. ‘Dit merk je onder andere aan de sfeer en de manier hoe we met elkaar omgaan. Collega’s zijn vergevingsgezind en enorm betrokken.’

‘We nemen niet alles voor zoete koek aan’

- Stefan

Het verschil maken

‘We zijn ons ervan bewust dat we als scholen een belangrijke maatschappelijke rol hebben. Daarom zijn we trotse partner van Jong Hoogeveen’, zegt Gerard. Stefan: ‘Jong Hoogeveen wil dat álle kinderen de kans krijgen om succesvol op te groeien en hun talenten te ontwikkelen. Leerkrachten zijn van onschatbare waarde voor kinderen. Ik ben ervan overtuigd dat je als leerkracht écht het verschil kunt maken. Als leerkracht kun je ervoor zorgen dat een kind zich gezien voelt.’ ‘Doe jij niks liever dan voor de klas staan en wil jij in een open en inspirerende omgeving het verschil maken voor de kinderen in Hoogeveen? Neem dan contact met ons op. We komen graag met jou in gesprek!’

Deel dit artikel