Kritisch denken


‘Het is fijn dat je mag zeggen waar je voor staat

Bij PricoH houden we van krachtige leerkrachten, die staan voor hun vak én voor hun mening. Marleen Kramer geeft les aan groep 4/5 op het Kofschip en stak eind 2019 haar mening over het staakbeleid van PricoH niet onder stoelen of banken. ‘Dat kán gewoon. Als je bij ons komt werken wordt het geven van je mening gewaardeerd.’

Er werd geluisterd

‘Eind 2019 wilden we, net zoals veel andere leerkrachten in Nederland, het werk neerleggen voor beter onderwijs voor kinderen, een eerlijk salaris en een lagere werkdruk’, vertelt Marleen. ‘PricoH besloot ons tijdens de staking niet uit te betalen. Dit vond ik oneerlijk. Er waren namelijk tal van collega’s die wél wilden staken, maar dit niet deden omdat ze het geld niet konden missen. We staken niet alleen voor onszelf, maar ook juist voor de toekomst van de kinderen in Nederland. We voelden ons niet gesteund door het bestuur.’

‘Dit gaven we aan middels een brief, waarna we werden uitgenodigd om erover te praten. Het maakte niet uit met hoeveel we kwamen. Dat vond ik mooi. Het was prettig dat we konden aangeven waar we mee zaten en ik merkte dat er écht naar ons werd geluisterd. En dat typeert onze organisatie. Er wordt steeds meer naar de leerkrachten geluisterd. Je kunt hier zeggen wat je vindt. Iedereen heeft een mening en dit wordt gewaardeerd. De uitkomst van het gesprek? We werden tóch, eenmalig, doorbetaald.’

‘Er wordt naar ons geluisterd’

- Marleen

Keuze genoeg

‘Ik ben als stagiaire bij PricoH terecht gekomen en heb inmiddels op diverse scholen gewerkt’, zegt Marleen. ‘ Allemaal christelijke scholen, maar heel verschillend. Jenaplan, dalton, regulier, met een continurooster of gewoon tot 15.15 uur les, een evangelische school; keuze genoeg. Je kunt kiezen wat bij je past en voor mij is dat dalton, omdat we veel samenwerken, werken aan doelen en deze doelen ook inzichtelijk maken. Kinderen leren echt voor zichzelf te werken en niet voor hun ouders of de leerkracht. Daarnaast proberen we door te reflecteren nog meer uit de gestelde doelen te halen. En daar beginnen we bij de kleuters al mee.’ ‘Het is fijn dat je als leerkracht jezelf mag laten zien, dat je aan mag geven waar je talenten en ook zeker je ambities liggen. Als starter krijg je vanuit PricoH een coach die je zal begeleiden. Het is goed om te weten dat ik aanvullende studies mag doen, als ik daar behoefte aan heb.’

Persoonlijke groei

‘Als kind zei ik al: "Later word ik juf", maar op de middelbare school kwam ik daarvan terug. Ik wist het niet zo goed. Uiteindelijk heb ik toch de Pabo gedaan en heb ik nooit meer getwijfeld aan mijn keuze. Werken in het onderwijs past bij mij. Ik vind het leuk om de persoonlijke groei bij kinderen te zien. Dat ze eerst roepen iets niet te kunnen en om vervolgens de voldoening bij het kind te zien als het toch lukt.’ ‘Ondanks dat PricoH een grote organisatie is, proberen ze leerkrachten van andere scholen met elkaar te verbinden. Dat komt ook door de gezamenlijke dagen die PricoH organiseert, waarop je elkaar leert kennen, kennis deelt, met elkaar eet en met elkaar optrekt. Dat stukje eigenheid spreekt me erg aan.’

Deel dit artikel